- Învățătura ortodoxă despre Sfânta Treime, Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae
Noi ne închinăm Domnului Hristos si cinstim pe Maica Domnului si pe Sfinti, si prin icoanele care îi reprezintă. Pe Maica Domnului și pe Sfinți îi cinstim în ultima analiza pentru faptul că în ei strălucește Hristos, pentru faptul că în ei s-a imprimat chipul lui Hristos. Deci cinstim icoanele lor pentru ca ele reprezintă pe cei ce sunt locașurile pnevmatizate ale lui Hristos, a cărui umanitate e desăvârșit pnevmatizata prin Duhul Sfânt, unit prin ființa cu ipostasul acestei umanități.
Dar în ce consta aceasta justificare a icoanei lui Hristos? In Vechiul Testament nu existau icoane ale lui Dumnezeu. Existau numai simboale sacre: mielul pascal, toiagul lui Aaron, cortul sfint, sicriul legii etc. Dar admițând simboalele sacre, Vechiul Testament interzice chipurile si asemănările lui Dumnezeu (Iesire 20, 4; A doua lege 5, 12-19). Care e deosebirea intre simbolul admis si idolul interzis in Vechiul Testament ? Continuare...
- Reprezentarea Sfintei Treimi în pictura bisericilor românești, Mihai D. Radu
Suntem înclinați să reprezentăm în chip perceptibil sau sub forme văzute pe cele nevăzute, sau lucrurile care nu cad sub controlul simțurilor. Dorința de a avea în fața ochilor o icoană "decurge din caracterul concret al sentimentului religios, care adesea nu se mulțumește cu o simplă contemplație spirituală și care caută să se apropie de divinitate în chip nemijlocit".
Când este vorba însă de Dumnezeu, ființa pur spirituală și imperceptibilă prin simțuri, se ridică în chip firesc întrebarea: este posibilă înfățișarea lui Dumnezeu sau reprezentarea Lui în forme văzute? Continuare...
|